Poniedziałek 10.10
Brniemy dalej przez wielomiany. Na tych zajęciach wprowadziliśmy schemat Hornera – służący do szybkiego dzielenia wielomianu przez funkcje liniowe. Ponadto pojawiło się twierdzenie o pierwiastkach wymiernych wielomianu o współczynnikach całkowitych – służące do typowania jaka liczba wymierna może być miejscem zerowym wielomianu. Po tym wszystkim zajęliśmy się rozwiązywaniem różnorakich równań. Warto w wolnej chwili zerknąć na wzory Cardano, których wygląd wytłumaczy wam dlaczego na poziomie liceum miejsca zerowe się zgaduje i szuka się ich w dosyć chaotyczny sposób. Do domu poszło 151 Całe, 152.1-10.
Czwartek 06.10
Zrobiliśmy mały wstęp do ważnego działu – wielomianów. Pojawiła się definicja wielomianu, definicja stopnia wielomianu i twierdzenie o równości wielomianów. Pokazałem wam jak dzielić wielomiany pod kreską. Do domu poszły 139, 147, 148, 171. Ciekawscy, mogą obejrzeć filmy w dziale wielomiany o twierdzeniu Etienne Bezout, twierdzeniu o reszcie i schemacie Hornera, którymi to zajmiemy się na następnych zajęciach.
Czwartek 22.09
Wjechaliśmy dalej w funkcję kwadratową. Pojawiły się kluczowe zagadnienia – rozwiązywanie równań i nierówności. Zajmowaliśmy się głównie trudniejszymi przykładamy – z pierwiastkami. Mega ważne zagadnienia to są, będziemy cały czas się do nich odnosić, dlatego polecam zrobić całą pracę domową ze zrozumieniem (Zadania: 77, 78.12-20, 79, 80.4, 6, 7, 8), jeśli będzie taka potrzeba to możecie zajrzeć na nagrania 2.5 oraz 2.6 z działu FILMY (zalinkowany poniżej 🙂 )
Poniedziałek 19.09
Wprowadziliśmy pojęcie funkcji kwadratowej. Pojawiły się różne formuły przedstawienia f.kwadratowej – w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej. Sporo różnych sposobów na przejścia pomiedzy postaciami się pojawiło. Wyprowadziliśmy też ogólnie używane wzory. Kluczowe co powinniście z tych zajęć wynieść to sposób na rozkładanie funkcji “w głowie” na iloczyn – bez używania jakichkolwiek wzorów.
Do domu poszły wszystkie zadania\przykłady z przedziału 63-67. Polecam tymi zadaniami się pobawić, każdy dostępny przykład sprowadzić do każdej możliwej postaci i jeśli liczby są “racjonalne” to naszkicować parabolkę w układzie współrzędnych.
Jako że rozkładanie w głowie jest szczególnie istotne to dorzucam poniżej PDF z dodatkowymi przykładami do ćwiczenia w wolnej chwili – zadania od 5. do 9.
Jeśli dla kogoś zajęcia były trudne/niezrozumiałe to bardzo ważne jest aby przetrawić je w swoim tempie. Na wszelki wypadek poniżej linkuję filmy na których tłumaczę wprowadzone zagadnienia – filmy 2.1-2.4
Czwartek 15.09
Ważne zajęcia! W ekspresowym tempie przeszliśmy przez przekształcenia wykresów funkcji – graficzne interpretacje i ich wpływ na wzór funkcji. Do domu poszło zadanie 26 z książki. Polecam w wolnej chwili sumiennie wykonać wszystkie przykłady. W przyszłości na pewno warto do tych zajęć wrócić, bo rysowanie wykresów funkcji i ich przekształcanie przyda nam się wielokrotnie.
Poniedziałek 05.09
Na pierwszych zajęciach wprowadziliśmy indukcję matematyczną, służącą do wykonywania dowodów na liczbach naturalnych. Do domu poszło zadanie 921 Całe, oraz 922.1-7. Zdjęcia zadań znajdziecie na messengerze. Jeśli ktoś potrzebuje na spokojnie oswoić się z indukcją to poniżej znajdziecie dodatkowe nagrania w których tłumaczę to zagadnienie.